Saturday 13 August 2016

First Ever Design

Depan
Belakang

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Korang kenal tak baju ni?

Kalau ditanya students Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) yang ada masa tahun 2014, diorang tahulah kot. Ini adalah baju untuk kejohanan Sukan Antara Fakulti (SAF) UTeM untuk edisi ke-9. Tapi bukan kita nak fokuskan dekat baju yang dah makin lusuh dimamah mesin basuh ni. Kita nak fokus dekat design dia.

Kalau korang nak tahu, design baju ni bukanlah aku yang buat. Hehehe. Orang yang design logo ni ialah Wan Ashraf Taqqid (Aben). Aku cuma jadi pembantu designer je. Masa tu belum pandai lagi nak guna software Adobe Illustrator. Tapi yang penting minat nak belajar tu ada.

Masa tu Aben dapat task kena buat satu logo untuk SAF9 di mana logo tu akan digunakan sebagai logo kejohanan dan akan dicopkan dekat baju. Bukan calang-calang punya kerja ni. So, dia ajak aku teman dia design.

Logo

Malam tu kitorang memang dah buntu, takde idea. Then we came out with this sort of idea. Buat typographic design. Iaitu menghasilkan design dalam bentuk huruf dan perkataan. Nak nampakkan lagi menarik, kitorang tukar huruf "S" untuk perkataan "Sukan" tu dengan bayang-bayang player ping-pong. Kreatif tak kitorang? Haha.

Part paling susah adalah nombor 9 tu. Kitorang terpaksa cari font yang sesuai untuk nombor 9 tu. Bukan suka-suka je nak pakai font mana-mana. Macam Times New Roman tak pun Arial. As graphic designers, kitorang kena cari font yang sesuai dengan tema sukan, font tu mestilah boleh memuatkan ruang yang ada, dan nampak macam simetri antara kiri dan kanan. Takdelah design nampak lopong je. Kitorang jumpa font yang okay, but still kena adjust sikit bentuk dia. At the end of the night, apa yang korang tengok dekat gambar itulah apa yang kitorang sudah hasilkan. Takdelah lawa mana pun. Tapi okaylah untuk hasil kerja satu malam.

Pada hari kejohanan, baju diedarkan. First impression susah semestinya gembira tapi bercampur dengan terkejut. Sebenarnya kitorang tak tahu pun design dah diterima ataupun tak. Tahu-tahu je baju dah siap cop dan sudah diedarkan. Kitorang nak marah siapa pun tak tahu. Tanya satu pihak, ditolaknya ke pihak yang lain. Siapa yang salah pun kita tak tahu. Paling menyedihkan apabila hasil kerja kitorang tak mendapat sebarang penghargaan malah satu sen daripada hasil keuntungan baju pun kitorang tak merasa.
"Things happened for a reason."
 Walau apa pun yang terjadi, nasi sudah menjadi bubur. Pengalaman mengajar kita erti kehidupan. Perkara buruk yang berlaku tu mungkin sebenarnya rezeki yang menguatkan kita di masa hadapan. Supaya kita lagi peka dengan persekitaran.

Diharapkan untuk semua orang diluar sana, tak kesahlah graphic designer atau bukan, untuk lebih berhati-hati dan jauhi plagiarism. Tak tahu apa itu "plagiarism", google sendiri. Haha.

Kalau ada apa-apa di benak fikiran korang, nak tanya, atau bagi pendapat, feel free to comment.


No comments:

Post a Comment