Saturday 3 September 2016

Kalendar Akademik (Academic Calendar)

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Almost a month since last post. Bulan lepas agak busy sikit. Aku dapat satu tugasan untuk design kalendar akademik semester 1 sesi 2016/2017 Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM). Bunyi macam senang je, tapi takdelah susah sangat pun. Tapi aku berbesar hati dengan tugasan ni. Mana taknya, orang akan selalu tengok kalendar yang merupakan hasil kerja kau. Takkan tak rasa syok.



Design 1
Design 2



Gambar di atas ni merupakan design kalendar akademik bagi semester lepas. Apabila diberi tugasan, aku akan cuba sedaya upaya untuk tidak mengikut design lama. Atau kata lainnya, nafas baru. Sebelum proses mereka design baru, aku akan buat research dulu berkenaan design kalender akademik yang sedia ada. Ini adalah contoh-contoh kalendar akademik yang aku jadikan bahan kajian serta idea.


Research 1
Research 2
















Berdasarkan 2 bahan di atas, aku hasilkan satu design baru. Design yang berbeza daripada design lama. Penambahbaikan dari segi kekemasan, penggunaan font yang mudah dibaca. Warna yang kena dengan tema UTeM.


Version 1

Ini merupakan version 1 daripada design baru. Background biru gelap supaya dapat menonjolkan warna kalendar yang cerah. Pembahagian header dan footer yang lebih jelas. Dekat header aku fokuskan apa yang nak ditunjukkan, iaitu kalendar akademik untuk semester 1 2016/2017. Pada bahagian footer pula aku letak petunjuk untuk maksud setiap warna yang digunakankan sebagai highlight kalender dan juga email UTeM. Setiap warna highlight memberi maksud berlainan contohnya cuti awam, perayaan, peperiksaan, dan sebagainya.

Setelah dibentangkan, design kalendar version 1 ni kena reject. Client nak guna konsep design yang lama. Susunan tarikh mengikut minggu pembelajaran. Lagi satu, client minta aku untuk hasilkan 4 design lagi. Well, nak taknak kenalah ikut apa yang client nak. Tak boleh nak ikut sedap sendiri je.

Aku rehat selama beberapa hari, nak cari ilham untuk kalendar kononnya. Tapi kerja tak jalan juga. Akhirnya pada malam ahad aku nekad siapkan kalender akademik yang tertunggak ni. Aku siapkan 4 design sekaligus malam tu, sampailah ke pagi isnin. Semalaman tak tidur.


Version 2.1
Version 2.2
Version 2.3
Version 2.4






























Empat gambar di atas merupakan design baru yang telah aku hasilkan dalam satu malam. Simple je design-nya pun. Aku kekalkan header dan footer. Pakai font yang sama. Tak perlu nak pening-pening dan serabut. Cuma main-main dekat color dan opacity yang sesuai untuk setiap tema design. Design yang terpilih ialah "Version 2.2" dan "Version 2.3". Secara peribadinya, aku pun minat yang kayu tu. Ada unsur vintage. Tapi bagi korang, mana satu yang korang suka?

Btw, kalender ni sudah pun di print. Jadi untuk semua rakyat UTeM bolehlah beli kalendar ni supaya korang lebih peka dengan tarikh-tarikh penting universiti. Harga aku tak tahu. Haha. Kalau ada apa-apa di benak fikiran korang, nak tanya, atau bagi pendapat, feel free to comment. 

No comments:

Post a Comment